Wanneer je thuis bent in de wereld van ICT hoor je regelmatig begrippen als server of domein. Vaak weten de meeste mensen wel ongeveer wat een server is, maar geld dat ook voor die laatste?
Een domein is een adres, maar dan online. Als het domein je huis is, dan is de domeinnaam de straat. Als je denkt aan de grootste bedrijven ter wereld, dan hebben deze vaak een eenvoudige domeinnaam. Zo kunnen ze makkelijk gevonden worden. Een korte, duidelijke domeinnaam blijft bij bezoekers veel langer hangen dan een domeinnaam die erg lang en moeilijk is. Bol.com is hier een goed voorbeeld van.
Domeinnaam checken
Iedereen die al eens een website in elkaar heeft gezet (of dat heeft geprobeerd) weet dat het domein kiezen een uiterst belangrijke stap is in dit proces. Heeft een klant je de taak gegeven om er een te maken, dan hebben zij waarschijnlijk al een domeinnaam geclaimd. Maak je een compleet nieuwe website, dan moet je deze nog eerst even verzinnen. Let er wel op dat de naam die jij wilt misschien bezet is. Het is namelijk zo dat er dagelijks duizenden websites online komen waarvan een groot deel een nieuwe domeinnaam claimt. Heb jij een goeie in je hoofd, dan kun je deze domeinnaam checken. Dit doe je online. Er zijn verschillende websites die het erg makkelijk voor je maken om te controleren of jouw domeinnaam nog niet bezit is. Je hoeft alleen maar even de naam door een tool te gooien en je krijgt antwoord. Een domeinnaam checken is negen van de tien keer geheel gratis.
Waardevol in de toekomst
Vaak zie je de domeinnaam in meer dingen terug dan alleen op de website. E-mailadressen, producten en eventuele dochterpagina’s worden allemaal gebaseerd op deze naam. Het wordt echt een merk. Het bepaald ook voor een groot deel je imago en laat het nou net zo zijn dat bedrijven hier veel waarde aan hechten. Dit is in de toekomst ook goed voor jezelf. Omdat je jezelf zo professioneel opstelt hebben potentiële klanten ook meer zin om met jou in zee te gaan.