Ondernemingen leven van data. Zonder data kan een onderneming namelijk geen goede voorspelling van de toekomst maken en zonder een goed beeld van de toekomst, kan een onderneming doorgaans niet de juiste keuzes maken. Organisaties proberen daarom alle data zo goed mogelijk te bundelen en zichtbaar te maken, ook wel dashboarding genaamd. Bij dashboarding wordt de gewenste data in grafieken en/of tabellen zichtbaar gemaakt. Klinkt heel eenvoudig, maar dat is het vaak niet. In deze blog vertellen we je graag, waar je op moet letten bij het maken van een dashboard.
In één oogopslag de belangrijkste informatie
Een goed dashboard presenteert op een heldere manier de informatie en geeft de kernpunten inzichtelijk en overzichtelijk weer. Zodoende kan de gebruiker weloverwogen en de juiste beslissingen nemen. Het principe van dashboarding is dus: het in één oogopslag visueel maken van de op dat moment belangrijke informatie, om zo een weloverwogen keuze te kunnen maken. Het dashboard vervult dus pas zijn doel, wanneer deze het antwoord geeft op de specifieke vraag van de business.
Op maat gemaakt en to-the-point
Het maken van een dashboard lijkt heel simpel, maar dat komt eigenlijk alleen maar door de manier waarop een goed dashboard is gebouwd. Een goed dashboard gaat namelijk uit van het ontwerpprincipe van minimalisme. Het dashboard moet simpel en rustig ogen: door middel van een beperkte set visualisaties worden de knelpunten en verbanden zichtbaar én samengevat. Daardoor is in één oogopslag de complexiteit van de data gestructureerd in een verhaal.
Een duidelijk doel bij dashboarding
Het doel bereik je alleen wanneer je goed nadenkt over wat de eindgebruiker wilt doen met het dashboard. Om deze reden zijn er ook meerdere soorten dashboards. De een is meer gericht op strategisch niveau en de ander meer op operationeel niveau. De strategische dashboards bevatten vaak alleen de KPI’s die écht belangrijk zijn voor de directie en geven daarom vaak slechts een globaal beeld. Het operationele dashboard is vaak een stuk specifieker. De salesmanager is bijvoorbeeld meer geïnteresseerd in de cijfers per regio of welk product het beste loopt en waar.