Jouw boodschap op een overzichtelijke en beknopte wijze vertellen aan je doelgroep, hoe doe je dat? Middels een motion graphic, ofwel een uitleganimatie, vertel je jouw klanten eenvoudig en snel wat je bedrijf voor ze kan betekenen. Dit is ook de reden waarom ieder bedrijf een dergelijke uitleganimatie heeft, of er een wilt hebben. Ze zijn namelijk uitermate geschikt om lange en saaie informatie juist heel kort en leuk te maken. Je kunt een dergelijk animatiefilmpje laten maken, maar het is ook mogelijk om dit zelf te doen. Wij vertellen je in ieder geval wat je zeker wel en niet moet doen.
Doen
Bedenk op voorhand goed wat het doel is van je animatie en hoe je deze wilt verspreiden. Doorgaans wordt wel goed nagedacht over de animatie zelf, maar niet hoe deze onder de aandacht wordt gebracht.
Verplaats jezelf in de schoenen van de kijker. Laat het bedrijfsperspectief even los en verdiep je goed in je doelgroep en wat zij willen zien. Vraag jezelf af waarom iemand gaat en blijft kijken en vervolgens wat de voordelen zijn voor hem of haar. Ga je het animatiefilmpje laten maken, beschrijf de doelgroep dan goed aan de makers.
Zorg voor een goed script. Het script is namelijk de basis. Niet alleen bij een animatiefilmpje laten maken is dat het geval, maar ook wanneer je dit zelf doet. Zorg daarom voor een duidelijke inleiding, middenstuk en afsluiting. Bij het script wordt doorgaans op voorhand een concept gemaakt, een zogeheten storyboard. Op basis van het storyboard wordt vervolgens geanimeerd.
Niet doen
Laat niet te veel bewegen. De meeste mensen hebben vaak de neiging om alles te animeren, dit is echter helemaal niet nodig. De animatie moet niet te druk worden, de focus moet blijven liggen bij de boodschap die je wilt overbrengen. Bij het animatiefilmpje laten maken is hier doorgaans geen sprake van, omdat dit professionele bedrijven zijn.
Houd vooral geen sales pitch. Het werkelijke doel van de animatie is dat klant zich identificeert met de situatie en zijn eigen probleem, waarna hij middels het filmpje een oplossing aangeboden krijgt. Probeer de kijkers dus niet een product op te dringen, dit hebben ze vaak ook vrij snel in de gaten.