Vroeg of laat zal iedere vastgoedbelegger zichzelf gaan afvragen of hij (of zij) het vastgoedbeheer nu beter zelf kan doen óf juist beter kan gaan uitbesteden. Wanneer alles lekker loopt met je beleggingspanden is er vanzelfsprekend geen vuiltje aan de lucht. Je ontvangt dan maandelijks je (passieve) huurinkomsten en maakt je verder nergens druk om. Echter wanneer je huurders meermaals niet op tijd betalen, of wanneer je regelmatig door hen wordt benaderd met reparatieverzoeken, dan is het een ander verhaal. Om deze reden vertellen we je graag wat meer over de verschillende soorten van vastgoedbeheer.
Financieel vastgoedbeheer
Bij deze vorm van beheer neemt de vastgoedbeheerder alle administratieve zaken omtrent het verhuren van een beleggingspand van jou over. Denk bijvoorbeeld aan het innen van de maandelijkse huur, het bewaken van huurachterstanden of het doorvoeren van huurverhogingen. Mocht je huurder nu een slechte betaalmoraal hebben, dan kan je beheerder ook nog het incassotraject opstarten. Hieronder sommen we gauw op welke zaken allemaal onder het financieel beheer van beleggingspanden kunnen liggen:
- Het innen van de huur;
- De bewaking van eventuele huurachterstanden;
- Het verzorgen van aanmaningen bij huurachterstanden;
- De inschakeling van een gerechtsdeurwaarder in het geval van huurachterstanden;
- Het regelen van de jaarlijkse huurverhogingen;
- Eventuele gemeentelijke belastingen doorbelasten aan de huurders.
Zoals je kunt zien is dit toch nog een flink takenpakket. Hierdoor kan het aantrekkelijk om het financieel beheer van je beleggingspand(en) uit handen te geven.
Technisch vastgoedbeheer
Technisch beheer is iets dat iedere vastgoedbelegger, vanaf het moment dat jij je eerste beleggingspand verhuurd hebt, nodig heeft. Beginnende beleggers doen het technische beheer van hun eerste pand doorgaans zelf. Echter zodra je dit uit handen geeft aan een vastgoedbeheerder dan nemen zij de volgende zaken allemaal uit handen:
- Aanspreekpunt voor de huurders met betrekking tot alle onderhouds- en herstelwerkzaamheden. Dit kost verreweg de meeste tijd. Denk bijvoorbeeld aan werkzaamheden als verhelpen van stroomuitval en lekkages of het regelen van de jaarlijkse onderhoudsbeurt van de CV-ketel.
- Aanspreekpunt voor de huurders met betrekking tot klachten. Het kan wel eens voorkomen dat huurders klachten hebben over geluidsoverlast van de buren en vice versa.
- Het uitvoeren van inspecties en opstellen van rapporten. Zo kan de staat van het pand in kaart gebracht worden.