Heb je een collega die je om de 5 seconden roept of een baas die je agenda voller plant dan dat je uren hebt? Iedereen heeft wel eens frustraties op het werk. Bij het werken in de zorg net zo zeer als wanneer je werkt op een kantoor of in een supermarkt. Is het niet je collega of je baas dan is het wel een klant. Dat er frustraties ontstaan is niet vreemd, want waar mensen werken wordt ook menselijk gedrag vertoont. Als jij je werk altijd maar mee naar huis neemt en je werk en privé elkaar in de weg zitten, dan is het tijd om te leren gaan met deze frustraties. Het volgende stappenplan kan je hierbij helpen.
Stap 1: Haal adem
Het kan altijd voorkomen dat jij de situatie heel erg overschat. Probeer daarom de situatie helder te zien. Dit kun je doen door je lichaam te kalmeren. Bij negatieve en frustrerende situaties heb je een kortere en oppervlakkigere ademhaling dan normaal. Om jouw hersenen weer helder te kunnen laten nadenken is het van belang dat je diep en rustig ademhaalt. Een goede ademhalingsoefening kan zijn om 6 keer 5 seconden in te ademen, 3 seconden je adem vast te houden en daarna 5 seconden uit te ademen.
Stap 2: Rationeel denken
Om jouw frustraties opzij te kunnen zetten is het een belangrijke stap om je emoties over te nemen en hier op een realistische manier naar te kijken. Hiervoor kun je aan jezelf vragen gaan stellen. Op basis van deze antwoorden weet jij hoe je met je frustratie om moet gaan en kun je dit hulpmiddel inzetten.
- Wat is het probleem, wat is er aan de hand?
- Wat zijn de feiten in mijn probleem?
- Wat is de schuld van de ander?
- Wat is mijn eigen schuld?
- Wat zijn de mogelijke oplossingen?
Na het beantwoorden van deze vragen kun je de oplossingen op een rijtje zetten en ervoor zorgen dat je dit naloopt. Op deze manier overzie je frustraties en pak je het aan bij de kern.
Stap 3: Communiceer
Je frustraties zijn natuurlijk van jou, maar het is goed (en al zeker op het werk) om deze te communiceren naar bijvoorbeeld je baas of naar je collega. Maak in je communicatie het grote geheel duidelijk. Hierbij is het belangrijk dat je spreekt vanuit het gedrag of probleem dat je opmerkt en daarbij wat dit met je doet (situatie + jouw gevoel).
Verder is het van belang om oprecht en zonder oordeel te communiceren, zodat niemand wordt beschuldigd. De mogelijke oplossingen zijn jouw verantwoordelijkheid en die dien jij dan ook aan te gaan pakken. Uiteindelijk kun je de aanwezige middelen vanuit jouw werk gebruiken om de oplossing uit te voeren.