Sports

Als nieuwe yogi of yogini is het vinden van de yogavorm di het beste bij jou past lastig. Yoga soorten lopen ontzettend uiteen, en daarom is het voor jou belangrijk om te weten wat je graag wilt bereiken. Wil je graag leniger worden, ontspanning, sterker worden of je ademhaling controleren? Hoewel de soorten Yoga erg uiteenlopen, hebben ze allemaal het zelfde doel. En dat is het beste uit jezelf te halen. Gelukkig is er voor ieder een soort Yoga. Daarom hebben wij voor jou vijf populaire yogavormen omschreven.

Yin Yoga

Een vorm van Yoga die gericht is op rust in je hoofd en lijn. De focus ligt niet op de spieren maar juist op de gewrichten, bindweefsel en de organen. Het gaat bij Yin Yoga om het spoeler worden van je lichaam, ontspannen, het loslaten en zwaartekracht. Bij Yin Yoga worden de houdingen vrij lang aangehouden, ongeveer 3 tot 5 minuten per houding. Je voert de poses zittend of liggend op de grond uit. Bij iedere houding heb je de tijd om te voelen waar je grenzen liggen, vooral als je lichamelijk klachten hebt is dat erg verstandig.

Hatha Yoga

Yoga is allemaal begonnen met de Hatha vorm, hieruit zijn de andere vormen ook ontstaan. Vroeger beoefenden de monniken de houdingen naast het mediteren om het lichaam gezond en fit te houden. Door de lichte oefeningen worden de organen gestimuleerd en blijf je goed in vorm. Echter ligt de focus bij Hatha Yoga meer op de spieren en het fitter en sterker worden. Zo leer je klassieke yoga houdingen die afgewisseld worden tussen ontspanning en inspanning. De vorm behoort tot de low- tot medium intensieve yogasoorten. Als je net wilt beginnen met yoga is deze vorm ideaal om de basis te leren.

Bikram Yoga

Sinds kort is Bikram yoga enorm aan populariteit gegroeid. Je voert hierbij verschillende houding uit in een studio die verwarmd wordt tot 40 graden. Het is dus behoorlijk zweten. Je leert hierbij 26 verschillende oefeningen uit te voeren.

Door de hoge termperaturen zal je flink gaan zweten, maar dit zorgt ervoor dat je spieren soepel worden, je bloedsomloop wordt verbeterd en je lichaam gereinigd wordt. Je moet voor Bikram Yoga wel doorzettingsvermogen hebben, want het is erg pittig.

Power Yoga

Power Yoga is perfect voor een strakker en fitter lijf. Voor Power Yoga is het van belang dat je de basis yogahouding onder de knie hebt. Door het hoge tempo kun je jezelf namelijk blesseren. Na een paar lessen zul je dit al snel merken en voelen. Je zult sterker en leniger wordt, maar ook je conditie zal verbeteren. Tijdens Power Yoga komt ieder spier in je lichaam aan bod en wordt het tempo tussen de verschillende houdingen opgevoerd. De hartslag ligt hierdoor hoger en de verbranding in het lichaam zal toenemen. Tijdens de oefeningen is een goede ademhaling belangrijk en leer je lichaam en geest samen te laten werken.

Yoga Nidra

Tegenwoordig heeft iedereen wel last van stress en de snelheid waarin er geleefd wordt. Het is dus belangrijk om tijdens drukke periodes ook te ontspannen. Yoga Nidra kan je helpen bij het ontspannen, maar ook bij lichamelijke klachten die gekoppeld zijn aan stress en drukte. Het wordt daarom ook de ‘yoga van de slaap’ genoemd. Het doel van Nidra is om in een zo diep mogelijke ontspanning te komen. Tijdens Yoga Nidra lig je onder een warm dekentje en zorg je dat de spierspanning en stress in je lijf afnemen en je hartslag en bloeddruk dalen. Het is een ideale uitkomst wanneer je bijvoorbeeld slaapproblemen, angst of spanning ervaart. Nidra is dus de meest rustige vorm aangezien je voornamelijk ligt, maar qua mindset kan het een uitdaging zijn.

 

Er is nog meer!

Naast de genoemde yogavormen, zijn er natuurlijk nog veel meer! Je hebt bijvoorbeeld easy flow, Iyengar, Kundalini en Dru.  Zoek online goed naar de soort yoga die bij jou past en probeer eens een proefles en stel hier geen verwachting aan.