We reizen allemaal dagelijks. Vaak via de vaste routes, maar soms hebben we toch echt die navigatie nodig. Want hoe komen we anders op de eindbestemming waar we moeten zijn? Gelukkig hebben de navigatiesystemen ons met de tijd van die vraag ontzorgd. Maar hoe zorg je er eigenlijk voor dat jouw potentiele klanten terecht komen op je website of webshop? Oftewel, hoe ziet jouw navigatiesysteem (lees: SEO) eruit die Google gebruikt om hen bij jou op de site te doen belanden? Onmisbaar natuurlijk. Daarom volgen hieronder een paar handige SEO-tips:
1. Gebruik goede en vernieuwende content
Houd je website ‘levend’ en relevant door het onderhouden van teksten en blogs. Dit bevordert de vindbaarheid van je site al in de oriëntatiefase. Tip: haak hierbij in op bijpassende actualiteiten.
2. Een pakkende en krachtige meta description
Meta description is de omschrijving van je site die weergegeven wordt op de Google-pagina met zoekresultaten. De meta description is dus het eerste stukje tekst over je site en kan dus van invloed zijn op de lezer om verder te klikken of juist niet. Een eerste indruk zegt immers een hoop.
3. Voeg synoniemen toe aan je zoekwoorden
Ik wil rode Adidas schoenen en voor mij valt het onder de categorie sneakers. Een ander ziet dit weer juist gewoon als sportschoenen. Iedereen zoekt anders en daar kun je mooi gebruik van maken door synoniemen toe te voegen aan de zoekwoorden van je site.
4. Voeg interne links toe
Als een gebruiker eenmaal op je site terecht is gekomen, dan is het belangrijk om de bezoeker op je website te houden. Niet omdat de klant heel erg moet zoeken, maar juist omdat je site als relevant ervaren wordt. Link op je site onderling naar interne pagina’s om meer verdieping te creëren aan je site.
5. Gebruik prettig leesbare URL’s
URL’s mogen dan wel een kleiner onderdeel zijn van je site, maar dat maakt het niet minder belangrijk. Weg met die super lange URL’s en houdt het vooral simpel en leesbaar.
6. Voeg CTA's toe
CTA staat voor call to action. Dit is een handige manier om de aandacht van de lezer nog meer te trekken. Vaak wordt er zoekend gelezen naar een antwoord, waarna de site verlaten wordt. Stimuleer de overweging van de klant om tot actie te gaan en doe dit laagdrempeliger door bijvoorbeeld buttons toe te voegen voor bijvoorbeeld het contactformulier of een offerte aanvraag.
7. Backlinks
Het principe ‘backlinken’ bestaat uit het maken van links op andere websites die naar jouw website verwijzen. Voor een hogere positie in Google is linkbuilding van belang en wel hierom: iemand kan zeggen dat hij goed is, maar referenties zorgen voor het verhogen van de geloofwaardigheid.
8. Optimaliseer je website ook op technische vlak
Voorkom een langzame website, let op de structuur van je website en vergeet de aanwezigheid van een sitemap niet. Tip: gebruik Google Search Console om het inzichtelijk te houden voor jezelf. Meer informatie? Lees hier meer over!
Hoger in Google?
Al met al zijn er dus verschillende punten en aspecten die relevant zijn om op te letten. Heb je vragen over de mogelijkheden om bovenstaande tips zelf door te voeren? Web Wings helpt je graag verder om jouw SEO-score te verbeteren en zo meer bezoekers te genereren naar je website!