Je hebt als ondernemer te maken met twee soorten uren. Indirecte en directe uren. We gaan een kijkje nemen naar beiden.
Het verschil tussen beiden
Als je in opdracht voor een klant ergens aan werkt heb je uren die je sowieso wel aan de klant factureert en uren waarbij je dit sowieso niet doet.
Indirecte uren schrijf je toe aan alles dat niet met de directe werkzaamheden voor de klant te maken heeft. Een interne vergadering, een cursus of je administratie zijn niet direct terug te linken aan je klant en behoren daarom niet bij de directe uren. Je factureert ze niet aan de klant.
Zodra je iets doet dat direct terug te linken is aan de klant en de kernactiviteit is van jouw onderneming, noem je ze directe uren.
Urenregistratie ZZP
Indirecte uren tellen wél mee voor het urencriterium. Een paar voorbeelden hiervan zijn:
- De reistijd tussen je woonplaats en je werkplek.
- De tijd die je besteed aan het maken van een zakelijke website.
- Het binnenhalen van opdrachten.
- Met klanten contact houden
- De tijd die je doorbrengt aan het voorbereiden van een klus.
- Naar netwerkbijeenkomsten gaan.
- Vakliteratuur bijhouden.
- Rekeningen betalen
- De boekhouding op orde maken
- Het ontwerpen van visitekaartjes.
- De reistijd tussen jouw werkplek en de klant.
- Het opruimen van jouw kantoor.
- Het inrichten van jouw kantoor.
- Het maken van je facturen.
- Het uitzoeken en aanschaffen van een telefoon of laptop
Dit zijn allemaal indirecte uren!
Factureren en het gebruiken van directe en indirecte uren
Zodra je Keeping koppelt aan een extern programma waar jij je facturen mee opstelt kun je het onderscheid tussen indrecte uren en directe uren op jouw facturen maken. Alle uren die jij indirect maakt komen niet op de factuur te staan en alle uren die jij direct maakt wel. Je kunt er ook voor kiezen om de indirecte uren toch weer te geven op de factuur. Zo maak je gemakkelijk nauwkeurige facturen voor jouw klanten.
Directe en indirecte uren bijhouden met Keeping
Jouw uren kun je dus binnen Keeping invoeren. We hebben een flexbiel systeem ingebouwd waarbij je zowel jouw indirecte als jouw directe uren aan projecten, taken en klanten kunt toedelen. Daarnaast kun je specifiek benoemen of de uren direct op indirect zijn.
Zo hopen wij het verschil te maken in jouw boekhouden.