Een kantoor wordt vijf dagen per week druk bezocht door medewerkers, bezoekers, klanten en partners. Al deze mensen laten viezigheid achter door kruimels te laten vallen tijdens het eten, bacteriën te verspreiden via hun handen en het zand van hun schoenen achter te laten. Dit zorgt ervoor dat een kantoor en niet professioneel uitziet, dat het niet fris aanvoelt en het tenslotte niet goed voor de gezondheid is. Je kunt dit dan ook voorkomen door een aantal kleine dingen aan te passen of af te spreken. Alle kleine beetjes helpen namelijk en zorgen dat het kantoor een schone frisse werkplek is.
Iedereen helpt mee
Het schoonmaken heeft weinig zin als werknemers niet meehelpen. Spreek daarom onderling af dat iedereen helpt met het opruimen en schoonhouden van het kantoor. Benadruk dat iedereen regelmatig zijn of haar handen doet wassen, zijn bureau netjes moet houden en bijvoorbeeld iedere dag even met een doekje over het toetsenbord, de muis en het scherm gaat. Dit zijn vaak vergeten schoonmaaktaken die wel belangrijk zijn. Spreek ook af dat de koelkast een keer per week wordt leeggehaald met dingen die niet meer goed zijn en dat er na de pauze altijd even geveegd wordt door de kantine. Deze taakjes zijn bij elkaar enkele minuten werk maar zorgen uiteindelijk voor een opgeruimder en al iets schoner kantoor.
Schoonmaken als een pro
Naast het onderhouden van het kantoor is het ook belangrijk om professionele schoonmaakartikelen aan te schaffen. Een toilet is de grootste verspreider van bacteriën en kan dan ook niet zomaar met een stukje wc- papier worden schoongemaakt. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld deurklinken, kranen, lichtknopjes en de koffiemachine. Hier moet een goede desinfectie voor worden gebruikt om alle bacteriën te verwijderen. Zorg ook dat er altijd voldoende zeep of desinfectie aanwezig om iedereen zijn of haar handen mee te wassen. Laat werknemers ook zien dat ze hun afval moeten weggooien door middel van prullenbakken te plaatsen op zichtbare plekken en een vaste plek af te spreken waar de afvalzakken liggen voor als de prullenbak leeg is.