Merken die duurzame waarden vertegenwoordigen zijn merken die zich proactief inzetten om mens, flora en fauna voorop te stellen. Deze holistische denkwijze heeft als doel om zoveel als mogelijk waard toe te voegen en een eventuele negatieve impact op de omgeving te neutraliseren. Merken die deze duurzame merkpositie innemen, zijn tegelijkertijd actief bezig om de bewustwording en de kwaliteit van het leven naar een hoger niveau te tillen. Kortom, we nemen je in dit artikel mee naar de wereld van duurzame merkpraktijken die de vibraties van de planeet verhogen!
Radicale transparantie
Dit een merkstrategie die zich volledig inzet om de ware situatie te documenteren en dit naar buiten te brengen. Hierbij is het natuurlijk van belang dat het merk zich proactief opstelt om holistische verbeteringen toe te passen, wat betekent dat de bedrijfsvoering een positieve afdruk achterlaat op ecologische, economische en sociale aspecten waar het merk (in)direct mee te maken heeft.
Wil jij deskundig advies voor het opstellen van een merkstrategie die duurzaamheid vertegenwoordigt? Kijk op Onwijs Mooie Dingen voor meer informatie.
Wat is de impact?
Om een beter beeld te krijgen van de merkpraktijken, moet er een analyse worden uitgevoerd naar de merkpraktijken. Dit is van toepassing op de toeleveringsketen, interne bedrijfsprocessen en marketinginspanningen. Breng in kaart wat de schadepunten zijn die zich kunnen voordoen en wat de mogelijke voordelen zijn die het merk levert. Duurzame, authentieke merken moeten ervoor zorgen dat er op deze vlakken successen worden behaald. Dit betekent dat er gebalanceerde samenwerkingen en interacties verwezenlijkt moeten worden.
Storytelling
Wanner een merk zijn processen onder de loep heeft genomen en duurzame verbeteringen in werking heeft gezet, dan is het tijd om dit over te brengen op de doelgroep. Het is hierbij niet alleen belangrijk om goed te weten welke aspecten de aandacht wekken van het publiek, maar het is net zo essentieel om een volledig beeld te creëren. Hierbij staat authenticiteit centraal. Zorg er dus voor dat je compleet bent in je communicatie en het merk zich eerlijk opstelt. Dit is de definitie van een duurzame merkbeleving die inspireert! Het betekent ook dat je je als merk hoogstwaarschijnlijk kwetsbaar moet opstellen en je duidelijk moet zijn over hetgeen dat nog niet mogelijk is en wat minder goed gaat. Wanneer merken dit doen, dan zijn ze niet bang om te worden beoordeeld. Sterker nog, ze hebben de moed om de waarheid aan het licht te brengen en een transparante reflectie van de werkelijkheid te realiseren!
Als jij het in je hebt om samen te werken met ervaren merkstrategen om je duurzaamheidsstrategie vorm te geven, kijk dan op OMD Branding.