Heb je wel eens in de auto gezeten terwijl je onderweg was naar huis en nagedacht over de weg waar je op rijd? Hoe kan het dat deze verhard is? Wie heeft dat verzonnen en hoe wordt dit gedaan? Wij wel namelijk! Om jou deze kennis bij te brengen wordt hieronder kort uitgelegd hoe een weg wordt gemaakt en waarom het zo gebeurd. Iedereen heeft namelijk wel eens te maken gehad met een geasfalteerde weg, of je hier nu op rijd, loopt of fietst. Asfaltwegen komen al lang voor, al meer dan 100 jaar. De eerste weg werd in 1903 geasfalteerd in Frankrijk. Nu zijn geasfalteerde wegen niet meer weg te denken uit onze infrastructuur.
Over asfalt
Asfalt is een uniek materiaal en het wordt in grote getallen geproduceerd in speciale fabrieken. Je kunt asfalt eigenlijk zijn als een soort mengsel. Je duwt een aantal ingrediënten in de denkbeeldige mixer om asfalt te maken. Deze ingrediënten zijn grind, zand, vulstof en een bepaalde kleefstof die ervoor zorgt dat alles zo plakt. Deze kleefstof is erg vergelijkbaar met teer, maar toch net wat anders. Deze stof maak je in ruwe olie om zo het beste effect te creëren. Vervolgens wordt dit mengsel heet gemaakt en voilà, je hebt asfalt. Door een beetje te spelen met de ingrediënten van dit asfalt kun je andere doelen behalen. Asfalt langs een vliegveld moet bijvoorbeeld meer geluid kunnen tegenhouden als het asfalt in een woonwijk. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een ander soort grind te mengen.
Wegmarkeringen
Nadat het asfalt klaar is moet de weg wel nog gemaakt worden. Hoe dit gedaan wordt heb je misschien wel eens zien gebeuren. Een wals verspreid het asfalt zo goed mogelijk om zo een goede weg te maken. Zijn ze hier mee klaar, dan is de weg nog niet af. Er moeten nog wegmarkeringen op de weg worden geplaatst. Een wegmarkering is bijvoorbeeld de streep die de banen van elkaar scheidt. Wegmarkering zijn van onschatbare waarde in het verkeer. Zij zorgen voor een goede doorstroom en bovendien reduceren zij de kans op ongelukken.