Reclame maken bestaat al honderden, duizenden jaren. Het is dus geen nieuws iets en heeft dus al een rijke geschiedenis. De manier waarop reclame wordt gemaakt is wel veranderd. Heel lang geleden werd dit alleen maar gedaan via mond reclame. Hier was het dus belangrijk dat je een aantal tevreden klanten had die vertelden hoe goed je services of producten waren. Vlak nadat de boekdrukkunst werd uitgevonden, zag je dat er steeds meer mensen gebruik van dit apparaat gingen maken. De techniek werd meer en meer gebruikt voor commerciële doeleinden en dat leidde uiteindelijk tot de creatie van flyers of posters. Tegenwoordig wordt reclame vooral met bewegend beeld gemaakt.
TV-reclames vroeger
Als je tv-reclames van vroeger met nu vergelijkt valt je een aantal dingen op. Commercials van vroeger waren heel erg gericht op het verkopen van het product. Dit is tegenwoordig nog steeds het geval maar het verschil zit zich in hoe subtiel dit wordt gedaan. Vroeger werd heel duidelijk aangegeven dat je een bepaald product moest aanschaffen en dat je hierna allerlei voordelen kreeg. Tegenwoordig zijn deze voordelen nog steeds gegeven maar iets subtieler en minder direct. Dat heeft een reden, want reclamemakers zijn erachter gekomen dat consumenten van nu op een andere manier getriggerd worden om iets te kopen. Je ziet dan ook dat tegenwoordige tv-reclames veel verschillen van vroeger en niet dezelfde en oude formule volgen.
Animatie in tv-reclames
Je ziet steeds meer het gebruik van animaties terug in reclames en dat heeft een reden. Aan de ene kant maakt het gebruik van animaties het makkelijker om bepaalde moeilijke dingen uit te leggen. Hierdoor zorg je er dus voor dat regels of kenmerken beter worden begrepen door een breder publiek. Aan de andere kant zijn reclame makers erachter gekomen dat animatievideo’s veel effectiever zijn. Animatievideo‘s worden dan ook voor vrijwel elke sector gebruikt. Onder andere sportmerken en verzekeringsmaatschappijen maken steeds meer gebruik van animatievideo’s. Voor het instrueren van personeel wordt er steeds meer gebruik gemaakt van animatievideo’s