Recruitment marketing heeft alles te maken met strategieën en tactieken die een werkgever inzet om zichzelf te promoten tegenover potentiële werknemers. De werkgever wil talenten aantrekken, betrekken bij het bedrijf en overhalen om te solliciteren. Werkgevers moeten de waarde van hun bedrijf overbrengen richting de werknemer.
De reden waarom werknemers steeds meer moeite moeten steken in hun recruitment marketing is omdat potentiële kandidaten zich steeds vaker gedragen als consumenten. Voordat ze gaan solliciteren willen ze zich bewust worden van het bedrijf waar ze gaan solliciteren. Ze willen de waarden, missie, cultuur en het imago van het bedrijf weten. Dit doen ze dan bij verschillende bedrijven voordat ze ergens gaan solliciteren om ervoor te zorgen dat ze een bedrijf kiezen die echt bij hun past.
Wat is het doel van recruitment marketing?
Het doel van recruitment marketing is om gekwalificeerde kandidaten te vinden en aan te trekken. Deze manier van personeel werven is uitgevonden omdat traditionele manieren van personeelswerving allang niet meer voldoen. Dit komt omdat de potentiële kandidaten zelf de werkgever doet ontdekken via sociale kanalen of het internet. De potentiële werknemers gaan onderzoeken naar alle ins en outs van het bedrijf. Het uiteindelijke doel van recruitment marketing is om zowel tijd als geld te besparen tijdens het sollicitatieproces.
Wanneer zet je recruitment marketing in?
In de eerste fasen van het sollicitatieproces is recruitment marketing van belang. Dit is de fase waarin je kandidaten jouw bedrijf leren kennen en eventueel overwegen om te solliciteren. Hier wordt namelijk weergegeven wat de toegevoegde waarde voor een kandidaat is om bij jouw bedrijf te werken. De rol van recruitment marketing stopt op het moment dat de kandidaten solliciteren. Vanaf dat moment worden andere strategieën ingezet zoals screenen, selecteren en sollicitatiegesprekken voeren.
Het verschil met traditioneel recruitment
Om te beginnen is het belangrijk om te vertellen dat recruitment marketing geen vervanging is voor traditioneel recruitment maar juist een toevoeging. Recruitment marketing wordt ook niet gebruikt om één specifieke vacature te vullen, echter meer om te werken aan een goed werkgeversimago en zichtbaarheid voor het bedrijf opbouwen. Talentvolle sollicitanten dienen dan vaker een open sollicitatie in. Het grote verschil is eigenlijk dat je met traditioneel recruitment werknemers naar de vacature lokt, terwijl je de kandidaten juist naar de werkgever toe wilt lokken.
Hopelijk heb je met deze blog meer inzicht kunnen krijgen over recruitment marketing. Wat het allemaal inhoud en hoe het gebruikt wordt. Uiteindelijk is recruitment marketing een toevoeging op je algemene recruitment en een manier om kandidaten te laten binden aan je bedrijf en niet aan de vacature die je aanbiedt.